یخچال دیفراست و نوفراست حایر کارایی و تعمیر کرج

پایین آمدن دمای درون یخچال حایر ، چه در قدیم و چه در زمان حال، با استفاده از گازهای سرد کننده یا سرما ساز شکل می گیرد.

  • جایگاه گازهای خنک کننده یخچال حایر
  • بخش های مهم سیستم سرد کننده یخچال حایر عبارتند از :
  •     لوله های شبکه فلزی پشت یخچال حایر (کندانسور یا رادیاتور)
  •     محفظه خنک کننده یا سردخانه یا جایخی (اِواپراتور)
  •     موتور (کُمپرِسور)
  •     سایر لوله ها و مجراهای یخچال حایر

به عبارتی در یخچال حایر یک راه به طور کامل تشکیل شده که گاز خنک کننده در آن مسیر عبور می کند. موتور یا کمپرسور یخچال حایر مسئول چرخاندن و به حرکت درآوردن این گاز را در مسیر به عهده دارد.

گاز سرد کننده هنگامی که به جایخی می رسد، گرما را از مواد درون آن می گیرد و خودش گرم می شود. بعد این گاز با فشار کمپرسور به میله های شبکه ای پشت یخچال حایر انتقال می یابد و در این میله ها، گاز دمای خود را از دست می دهد، یعنی با کمک هوای محیط خنک می شود و مجددا به حرکت در می آید.

انواع گازهای خنک کننده یخچال حایر

در قدیم که در اکثر از نقاط برق در دسترس نبود، برای سرماسازی در درون یخچال حایر از گاز آمونیاک استفاده می شد. این گاز بر اثر گرما منبسط می شد و در درون راه عبور می کرد و منجر به سرد شدن داخل یخچال حایر می شد.

در قدیم این یخچال ها با نفت کار می کردند. در حقیقت نفت سوختی بود که به جای برق، آمونیاک را در مسیر خود به گردش در می آورد تا کار سرد کنندگی ممکن شود. یخچال های نفتی هنوز هم در برخی از مناطق دوردست مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از گاز آمونیاک امروزه به طور کلی کنار گذاشته شده، چون این گاز بسیار سمی است، خاصیت انفجاری دارد و وقتی با رطوبت ترکیب شود، اثر بسیار بدی روی فلزات دیگر دارد.

امروزه به جای آمونیاک از گاز فریون یا فرئون استفاده می شود که هیچ یک از معایب آمونیاک را ندارد. اما ایراد عمده این گاز نیز اثر آن روی لایه اُزُن است که متخصصان با برخی تغییرات، اثر مخرب آن را به مراتب کم تر کرده اند.